miércoles, 10 de abril de 2013

Margaret Bergers barndomsvenn herjer VG-lista



Anders Jektvik (30) ligger an til å bli årets visepopsensasjon. Margaret Berger (27) jubler over barndomsvennens suksess.
- Jeg tenker bare «endelig»! Jeg har alltid visst at Anders er en stor artist, og jeg har ventet på at dette skulle skje, sier årets Grand Prix-vinner.

Mange ble kjent med Jektvik via «Norske talenter» sist høst.

GLAMORØS: Margaret Berger vant Grand Prix-finalen i februar, og representerer Norge i Eurovision-finalen i Malmø i midten av mai. Foto: Mattis Sandblad
1. februar ga han ut debutplaten «Aill kjenne aill». Den gikk rett inn på Topp 10 på VG-lista, og der ligger den fortsatt.

- Det er jo over all forventning, sier Jektvik.

30-åringen bor i Trondheim, men er født og oppvokst på Hitra i Sør-Trøndelag. Margaret Berger er også derfra - og de to har en lang historie sammen.

I tiden før Berger ble rikskjendis via «Idol» utgjorde de duoen Melted. Deres karrierehøydepunkt kom via Ungdommens Kulturmønstring, hvor de vant en tur og opptreden på en festival i Belgia.

NEST BEST: Jektvik kom på annenplass i fjorårets «Norske talenter». Foto: TV2
- Men Margaret meldte seg på «Idol», ble stjerne og forsvant. Vi har mer kontakt nå som hun ikke bor i Oslo lenger.

Det var mye musikk mellom Berger og Jektvik i ungdomstiden. Men søt ble den ikke.

- Jeg husker at vi prøvde å kysse en gang, men da fikk vi latteranfall, for det ble bare rart. For familiært! Det fungerer dårlig å kysse bestekompisen, forteller Berger.

- Det ble komisk ja, bekrefter Jektvik.

Nå gleder han seg over ekspartnerens Grand Prix-eventyr.

NEST BEST: Berger kom på annenplass i «Idol» 2004. Foto: TV2
- Det er fantastisk med Margaret i Grand Prix. Jeg tror hun vinner hele greia.

I mellomtiden vinner Jektvik selv folket på sitt vis.

«Det er både salgbart og ekstremt P1-vennlig, dette»,skrev VGs anmelder om Jektviks album - og Norges største radiokanal har da også gitt Jektvik høyeste rotasjon.

I «Norske talenter» mente dommerne at Jektvik var «Norges svar på Dylan».

- Fint å høre, men jeg føler vel ikke at jeg fortjener det helt, sier Jektvik, og redegjør for sine viktigste inspirasjonskilder:

- Jeg er stor fan av Leonard Cohen, Mark Knopfler, Chris Rea og JJ Cale. Jeg liker den dype, kule måten de synger på, sier Jektvik, som ikke er noen sølvgutt selv.

Han er imidlertid noe av en gullgutt på Hitra, hvor lokalavisen har forfattet over 70 artikler som omtaler ham.

FAN: Åge Aleksandersen har invitert Jektvik med på scenen i sommer. Foto: Terje Bringedal
Jektviks tilstedeværelse i media har dog ikke slått like godt an hos alle sambygdingene.

- Hvis man stikker seg frem på den måten er det jo ofte noen som reagerer negativt på det. Det var en som skulle kvele meg en gang. Jeg skjønte ikke helt hvorfor. Han var vel lei av meg, ler Jektvik.

Blant dem som nå tar Jektvik inn i varmen er trønderrock-bestefar Åge Aleksandersen, som har invitert ham med på scenen i sommer.

- Gøy, sier en nøktern Jektvik, som i flere år har prøvd å lokke til seg musikkbransjen ved å sende demoer i øst og vest.

- Nå er det mer slik at jeg blir oppringt av festivaler og plateselskaper som er interesserte. Det virker som om platen har blitt en snakkis, konstaterer han.
DUO: Margaret Berger og Anders Jektvik i aksjon under navnet Melted, mens de begge var tenåringer. Foto: Privat

vg.no

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.