lunes, 15 de abril de 2013

«Kjendistegneren» : - Mange har trodd at jeg jukser

Jhonatan Kalsnes (20) fra Ålesund har selv blitt kjendis gjennom sine tegninger av Tone Damli Aaberge, Justin Bieber, One Direction, Triana Iglesias og andre stjerner.

Han har over 26.000 følgere på bildetjenesten Instagram og blir ofte stoppet på gaten av folk som kjenner ham igjen og vil ha autografen. Gjennom de siste par årene har 20-åringen nemlig vakt oppsikt med sine sort-hvitt-tegninger av celebriteter.

- Det er bare koselig når folk stopper meg og vil bli tatt bilde av sammen med meg, men jeg ser ikke på meg selv som en kjendis, sier Kalsnes til VG.

Fire måneder på Tone-tegning

Navnet «Kjendistegneren» var det venner som fant på - men Kalsnes likte betegnelsen, så nå kaller han seg det på bloggen og i andre sosiale medier.

Den ferskeste tegningen viser en gjenskapning av Tone Damli Aaberges platecover - et portrett av popstjernen - som fyller nesten en hel vegg.

SELVLÆRT: Jhonatan Kalsnes har aldri gått på tegnekurs. Foto: PRIVAT
- Jeg har brukt fire måneder på akkurat den tegningen, og jeg skulle gjerne overrakt den som bursdagsgave til Tone. Men hvordan, vet jeg ikke. Den er jo ganske stor, ler Ålesund-gutten, som ikke legger skjul på at Aaberge er hans aller største inspirasjonskilde.

Glad for kommentarer

- Helt siden jeg var 12 år og Tone var med i «Idol», har jeg vært fan av henne. Jeg liker både musikken og personligheten hennes. Hun bryr seg om andre og ikke bare seg selv. Jeg har møtt henne tre ganger, og hun er alltid hyggelig. Men jeg er redd for at Tone skal bli lei av at jeg tegner henne så mye. Derfor blir jeg glad når hun og manageren David Eriksen gir positive kommentarer under tegningene mine på Facebook og Instagram, forklarer han.

Tone: - Fantastisk

Aaberge på sin side er full av beundring.

- Jeg er vanvittig imponert over Jhonatan. All den tiden og arbeidet han legger ned i tegningene sine, er fantastisk. Spesielt den siste store han har gjort av meg - jeg tar av meg hatten!

MØYSOMMELIG: Jhonatan Kalsnes er svært nøye med detaljene. Her i sving med Aaberges munn på veggmaleriet. Foto: PRIVAT
Kalsnes, som aldri har gått på kurs, men er helt selvlært, har fans fra hele verden som er fascinert av tegningene hans.

BILDESPESIAL:SE FLERE TEGNINGER HER

- I starten var det mange som trodde at jeg jukset, at jeg la papir over bilder og tegnet direkte av. Derfor har jeg laget egne filmer og lagt ut på YouTube, hvor alle kan se hvordan jeg tegner. Mange som tvilte på meg før, har sagt at de har fått respekt for meg. Når jeg får stygge kommentarer, prøver jeg å tenke positivt. Det er alltid noen som vil ødelegge for andre. Også her er Tone et stort forbilde. Tenk på alle kommentarene hun har måttet tåle.

FAVORITT: Jhonatan Kalsnes overrakte denne tegningen til Tone Damli Aaberge da han møtte henne i Ålesund i februar. Foto: PRIVAT
Fire uker på Bieber-skjorte

Kalsnes forsikrer at han aldri blir lei av å tegne.

- Jeg har tegnet siden jeg var tre år - siden før jeg kunne skrive - og da gikk det i Pokemon-figurer. Det er nok riktig å si at jeg er like avhengig av å tegne som mange andre er av å trene. Hver dag gleder jeg meg til å komme hjem fra jobb, for da kan jeg dyrke hobbyen min. I snitt bruker jeg nok 3-4 dager på hver tegning - og da tegner jeg nesten hele tiden. Men noen tar lenger tid selvsagt. En tegning av Justin Bieber brukte jeg fire uker på - særlig ruteskjorten hans var tidkrevende, forteller Kalsnes - som til daglig jobber i barnehage.

VGTV: Se Kalsnes tegne i bunnen av artikkelen!

Ønskedrøm
POPHELT: Jhonatan Kalsnes brukte fire uker på å gjengi Justin Biebers ruteskjorte. Foto: PRIVAT


- Drømmen er å få møte Justin når han snart kommer til Oslo neste uke. Jeg skal på konsert og det hadde vært kult å få overrekke noe av det jeg har laget. Jeg vet at One Direction har fått tegningene mine via fans, fordi jeg har sett bilder av at de poserer med dem, og jeg har fått overbrakt hilsener, sier 20-åringen om det britiske boybandet.

TRIANA IGLESIAS er blant Kalsnes' favorittmodeller. Foto: PRIVAT
Triana Iglesias er også en yndet modell for Kalsnes.

- Hun har kommentert mye på Facebook og Instagram og sagt at hun er overveldet. Og det var morsomt da jeg fikk melding fra Madcon-gutta som ba om at jeg måtte tegne dem også, ler Kalsnes.

Bare kjendiser

Håpet er å kunne leve av hobbyen i fremtiden, men det er fortsatt kjendiser han vil gjenskape. I kunstsamlingen er også mange portretter av Selena Gomez, Miley Cyrus, Karpe Diem og Maria Mena.

- Venner og venninner maser om at jeg skal tegne dem, og det hender jeg gjør det, men det er kjendistegning som står mitt hjerte nærmest, forsikrer Kalsnes - og røper hvordan nettopp den lidenskapen startet:

POPHELT: One Direction-stjernen Harry Styles. Foto: PRIVAT
- Det var i 2007. Jeg fant ut at jeg ville tegne Dorthe Skappel. Hun var liksom dronningen. Og så bestemte jeg å sende tegningen til henne, uten at jeg ventet å få svar. Men så plutselig fikk jeg det - med bilde av henne foran tegningen min. Det inspirerte meg til å fortsette. Jeg synes selv det er morsomt å se utviklingen min gjennom de siste årene - ikke minst når det legger skyggeleggingen, sier Kalsnes og viser frem eksempler. 

vg.no

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.