martes, 16 de abril de 2013

Ny undersøkelse: Biebers popularitet synker dramatisk

Samtidig som Bieber-feberen herjer i Norge stiller det anerkjente magasinet Forbes spørsmålet om de store merkene burde droppe 19-åringen.



Klistremerker, sengetøy, tannbørster, plakater, sekker, parfyme og gratulasjonskort er bare noen eksempler på salgssuksesser knyttet til Justin Bieber. Men til tross for at Bieber-produktene fortsatt selger som varmt hvetebrød, er ikke alt like rosenrødt for stjernen.

Samleside om Bieber i Norge: jb.vg.no!

Media har fanget opp saker med både forsinkede og avlyste konsertertrusler mot paparazzier og hasjrøyking, mens Forbes skriver at de hører historier fra bedrifter om brutte avtaler og andre utfordringer.

En undersøkelse magasinet har fått viser at tenåringsstjernens oppførsel det siste året har krympet populariteten hans betraktelig.

App: Alt om Bieber (kr 21,-)

Økt misnøye

Mellom mai i fjor og mars i år økte andelen foreldre med barn under 18 som misliker Bieber med seks prosent. Tilsvarende tall da tenåringene ble spurt er ti prosent, ifølge researchselskapet E-poll.

Forbes skriver imidlertid ikke hvor mange som misliker ham.

Er du Norges største Bieber-fan? Fortell og vinn billetter!

I tilsvarende tidsperiode har også andelen tenåringer som synes han er søt og attraktiv falt med fem prosent - nå mener syv prosent av ungdommene at Bieber er attraktiv. Samtidig mener tolv prosent av ungdommene at Bieber er frekk - gjennomsnittet for artister ligger på tre prosent.

Også blant foreldre, som ofte kjøper varene på vegne av barna, har andelen som synes Bieber er frekk økt, mens andelen som mener han er sjarmerende har sunket betydelig.

Samtidig vil færre anbefale musikken hans til venner og familie, ifølge undersøkelsen.

Stor i Norge

- Alt tyder på at populariteten til Justin Bieber er minst like stor som før, det er bare å se på følgere på Twitter og Facebook, samt platesalg og spilling på radio, sier promoansvarlig på Universals utenlandsavdeling David Pedersen.

FØLGER BIEBER: Topp-redaktør Hillevi Forsman. Foto: FRODE HANSEN
Topp-redaktør og Bieber-ekspert Hillevi Forsman sier til VG at kaoset rundt Justins besøk til Norge nå viser at populariteten hans ikke har sunket her til lands.

- Her hjemme kan nok de store merkene bruke han med stort hell en god stund fremover. Det har vært noen uheldige episoder med Justin i pressen den siste tiden, men ingenting som har vært så alvorlig at det bør føre til masseflukt fra Justin-fansen, sier hun.

Til tross for undersøkelsen viser en ringerunde Forbes har gjort til merkevaresjefer at svært få har negative bemerkninger om Bieber, og heller hyller tenåringsstjernens manerer og profesjonalitet. Noen mener også at 19-åringens oppførsel kan hjelpe ham å etablere en noe eldre fanskare.

One Direction

Samtidig er merkevaresjefene mindre ivrige etter nye avtaler med Bieber, ifølge Forbes.

«Det handler mer om alder enn om oppførselen. Hans regjeringstid som tenåringsidolenes konge virker å være forbi, mens ungdommer og tenåringer går over til øyeblikkets stjerneskudd i One Direction, som forventes å dominere i hyllene når salget kommer i gang før skolestart», skriver Forbes.

David Pedersen sier at One Direction også er store, men mener det er feil at de har gått forbi Bieber.

- Forbes må få mene hva de vil, men vi er uenige, sier Pedersen.

Forsman er enig med Pedersen.

- I Topp merker vi at trykket rundt One Direction er stort, men på ingen måte like stort som det er rundt Justin Bieber, sier hun.

Advarer

E-Poll-sjefen Gerry Philpott mener en merkevare som er avhengig av et plettfritt ansikt utad burde vurdere situasjonen nøye før de velger Bieber.

- Hvis merket kan være litt mer røffe i kantene, kan de håndtere dette. Bieber er fortsatt mye i media og ungdommene følger ham. Selv om han snubler et par ganger til kan noen overleve det, sier Philpott.

Tenåringsmarkedsanalytiker Donna Sabino fra Ipsos MediaCT mener gruppen rundt Bieber burde ha bedre kontroll.

- Man kan forvente at han gjør dumme ting, men managementet burde vite bedre, sier hun.

Forsman tar managementet i forsvar.

- Justins management har nok litt å henge fingrene i om dagen, men selv om Scooter Braun er relativt fersk, kan vi være sikre på at han har gode, erfarne rådgivere i ryggen som hjelper han.

vg.no

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.