lunes, 8 de abril de 2013

Brækhus: - Mange jeg skal rekke over før karriereslutt







JUVHOLMEN (VG Nett) Cecilia Brækhus (31) har ikke bokset kamp på snart syv måneder. Det tærer på humøret.

VG Nett følger

- Det er liksom ikke sånn det skal være, så jeg blir utålmodig, rastløs og veldig kampsugen. Det å være proffbokser krever at man er sulten og da må man föres, sier Brækhus med et smil før hun elegant styrer spisepinnene og lesser i seg et par fiskebiter tilbredt på japansk vis.

VG treffer 31-åringen på en sushirestaurant på Aker Brygge etter en lang dag med reise fra Berlin til Oslo for å gjøre intervjuer. Sulten skal dempes - det er klart for kamp.

Endelig skal boksedronningen i ringen igjen. Hun har ikke vært i aksjon siden det ble seier storkampen mot Anne-Sophie Mathis i september.

- Så er det jo det at jeg ikke akkurat blir yngre heller. Det er mange jeg skal rekke over før karrieren er over, sier Brækhus om den kampfrie perioden hun synes er blitt altfor lang.

Lett match

Blant annet sykdom har sørget for at pausen ble lengre enn planlagt, men lørdag kveld står amerikanske Mia St. John i motsatt hjørne.

Artikkelen fortsetter under bildet.
VETERAN: Mia St. John har bokset 61 proffkamper siden debuten i 1997. Nå står Cecilia Brækhus for tur. Foto: Andreas Ihlebæk

En 45 år gammel fighter som ikke akkurat er på toppen av en karriere som så langt har inneholdt imponerende 61 kamper. 12 av dem har endt med tap, men St. John mener hun har mer enn nok rutine til å lage trøbbel om fire dager.

Les ogsåSt. John: - Håper Cecilia gjør samme feil som meg

Møtet med St. John skal uansett være lett match for Brækhus, selv om hun ikke vil si det så klart.

- Det er en oppvarmingskamp - vi kan godt kalle det det. Jeg skal komme skikkelig i gang igjen, og Mia St. John er en bokser jeg skal slå greit.

Hun kan trolig vente seg langt tøffere utfordringer senere i år. Forhåpentligvis kommer et møte med amerikanske Holly Holm i orden allerede til høsten. Da han det endelig avgjøres hvem som er verdens beste kvinnebokser uansett vektklasse.

- Holm-kampen hverken kan eller vil jeg tenke på nå. Det er respektløst overfor St. John, og dessuten er den ikke klar ennå. Det er flere motstandere å ta av uansett, og jeg har mye å se fram til, sier Brækhus.

Bedre enn forventet

VANT STORKAMPEN: Cecilia Brækhus sikret seg en fortjent poengseier mot Anne-Sophie Mathis i Frederikshavn i september. Nå er hun tilbake i Nord Arena. Foto: Bjørn S. Delebekk, VG
Lørdagens kamp går på den åpne kanalen Viasat 4, og det gleder den norske idrettsyndlingen som da vil trekke flere seere.

- Hva kan vi forvente på lørdag - hvor god form er du egentlig i?

- Jeg er ikke på samme nivå som før Mathis, men det er heller ikke meningen. Det er jo derfor jeg går en slags oppvarmingskamp.

- Når det er sagt er jeg bedre i rute enn jeg hadde trodd da jeg startet opptreningen. Kroppen har reagert bra på treningen, og jeg føler meg i godt slag. Det skal Mia St. John få merke, sier Brækhus mens hun tygger en makirull med et selvsikkert smil.

Lørdag kan veteranen bli Brækhus 22. offer i en profesjonell boksekarriere som så langt er uten nederlag.








No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.